1981, Simona Semenič, Nina Rajić Kranjac

Kaj je danes tisto, kar publiko pritegne k ogledu gledališke igre? Študija revijalnih naslovnic je lahko  svojevrsten pokazatelj tega kaj pritegne povprečnega Slovenca. V ospredju so, kakopak, prešuštvo, kraje in umori. C’est la vie, la vie est le drame.

Kdo je v igri 1981 zmagovalec in kdo opeharjenec: človek, kot košček sistema ali sistem, kot človeška igrača? Uprizoritev igre resda sloni na piščevem tekstu, a ta je navsezadnje okostje za režijsko in igralsko nadgradnjo. Svoj delež prispevajo kostumografija, (z izbranimi rekviziti ima ta poudarjen simbolni pomen), luč, zvok in scena, ki postaja zaradi varčevanja vse bolj zanemarjen povedni element. Imamo idejo, imamo pisca in tekst. V predstavi 1981 nas morda preseneti pristop mlade režiserke, ki igra in se ves čas igra z zgodbo in igralci. Z rušenjem »gledališkosti« bi nas nemara hotela prepričati, da dogajanje poteka prav tukaj in zdaj čeprav govori o rečeh, ki so se zgodile v naši socialistični preteklosti, mnogo let pred njenim rojstvom. Usode moških likov, ki so glavni (ali pa tudi ne), se prepletajo, križajo in izgubljajo v turbulencah življenja in časa.  Kaj nam je dal in kaj vzel mit o poštenih pionirjih in kam so, hudiča, izginili vsi ideali? Boj za Banankota, kot višek otroških sanj o užitku, preizkuša mlade duše in jim razloži pomen poštenosti in prijateljstva. Poštenost že, a vendarle ne izdaja. Danes pa, kakor vam drago – avtorica pusti nam samim, da potegnemo primerjave. Novi ideali gradijo kapital in rušijo človeka v njegovi osnovni strukturi – lomijo mu hrbtenico in jemljejo čas za samorefleksijo. Sodobni človek ima vse zgolj zase, je gol in nesmiseln kot moška lika, ki se tekom drugega dela igre slečeta do nagega. Glavnih ženskih likov v drami umanjka, kot v svojem monologu ugotovi natakarica. Tako kot v življenju, navsezadnje.

 

A tudi Smrt v brdih ne ustavi tok časa – rojevanje novih igralcev življenja nam nalaga, da se ustvarjanje boljšega jutri začne že danes.

 

 

 

Miomira Šegina

 

Januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentiraj


Sponzorji in donatorji